kuiper100cam10122_th.jpg
Jan. '17

KuiperCompagnons zet Nederland van de toekomst in 100 minuten op de kaart

De lat lag hoog. Héél erg hoog. In een zaalprogramma van welgeteld 100 minuten Nederland zoals het er over 100 jaar uitziet op de kaart zetten. Letterlijk dus. Te beginnen met een maagdelijk wit canvas doek van 3 bij 5 meter. En dat dan in anderhalf uur omtoveren tot een kleurrijke kaart, compleet met 3D-maquettes van de drijvende woningen en boerderijen die in 2116 een prominente plaats in ons land zullen innemen…

Dat alles gebeurde live. Terwijl op 1 december op de tribunes in de Van Nelle Fabriek de 500 gasten van het jubilerende architectenbureau KuiperCompagnons bijna ademloos toekeken, werkten vijf architecten van dat bureau met spuitbussen, stiften en verf de toekomstvisies uit van een zevental visionairs. Onder andere een landschapsarchitect, een projectontwikkelaar en een hoogleraar gebiedsontwikkeling lieten in pitches van 100 seconden hun licht schijnen over actuele vraagstukken. Zoals of onze delta is voorbereid op extremen door klimaatverandering. Of de vraag waar we straks een miljoen extra huizen moeten gaan bouwen. En de uitdaging hoe we straks onze economie op peil houden én tegelijk duurzamer maken.

Wervelende show

Immens complexe vragen, die je in nog een 10 jaar kunt oplossen, laat staan in 100 minuten. En toch slaagde het oudste bureau voor ruimtelijke ordening, stedenbouw, landschap en architectuur van Nederland (ze bestaan dit jaar honderd jaar) daar wél in. Want na een wervelende show van 100 minuten was de kaart daadwerkelijk áf! Ingenieur Gijs van den Boomen, directeur van KuiperCompagnons, stond er in zijn witte schilders overall naast en haalde opgelucht adem. Het was ze gelukt! En die garantie lag er vooraf allerminst…

Secure voorbereiding

Bovendien stond er veel op het spel. Gijs: “Onze reputatie als leidend bureau in ons vak bijvoorbeeld. We beschouwen ons als gids in het maken van ruimte voor de samenleving, en als een bureau dat verder kijkt dan de spreekwoordelijke neus lang is.” Vanuit die ambitie werd besloten het zichzelf niet te gemakkelijk te maken. Dus geen dertien in een dozijn jubileumfeestje, maar een event waar nog lang over nagepraat zou worden. Samen met Team van Maanen werd de uitdaging opgepakt. Er werd gebrainstormd, er werd geoefend en er werd heel veel voor besproken. Met name met de externe deskundigen, de opionmakers, wiens futuristische ideeën omgezet moesten worden in duidelijke schetsen. “Bij sommigen van hen zijn we meerdere malen langs geweest. Soms tot bijna vervelens toe. Maar om zo’n toekomstbeeld in welgeteld 100 seconden goed neer te zetten, mag je niks aan het toeval overlaten.”

Vele repetities

Diezelfde aanpak volgden ze ook voor het tekenen en schilderen op het enorme canvas. Om het publiek goed zicht op het werk te bieden, was dat enigszins schuin op het podium geplaatst. Uiteindelijk werkte dat prima, maar bij een van de eerste oefeningen – in totaal werd er 4 keer uitvoerig gerepeteerd – bleek dat de verf niet snel genoeg droogde. Waarbij de schilders – die kriskras over het werk moesten kunnen lopen – levensgevaarlijke buitelingen zouden kunnen maken…

Uit de verf komen?

Zover kwam het gelukkig niet. In een sprankelend programma (Gijs: “Een van onze relaties vergeleek het met een tv-programma. Er zat humor én diepgang in, het was op geen enkel moment saai, het publiek in de zaal kwam ogen en oren te kort en die 100 minuten vlogen voorbij.”) werd onder leiding van presentator Rens de Jong een langetermijnperspectief geschetst dat onder de mensen uit het vak veel lof en waardering oogstte.
Tijdens de voorbereidingen werd Gijs van den Boomen af en toe overvallen door twijfel. Waren ze niet te ambitieus? Zou het allemaal wel – letterlijk – uit de verf komen? Maar hij liet zich overtuigen door de professionals aan de andere kant van de tafel en dat resulteerde in een geweldig evenement. De allermooiste reactie kreeg Gijs meteen na afloop van een zeer goede relatie: “Die zei, uit de grond van z’n hart, ‘Dit was écht KuiperCompagnons!’. Dat maakt je trots!”

Vervolg in Den Haag

Onder het motto ‘je wordt maar één keer honderd jaar’ pakte architectenbureau KuiperCompagnons stevig uit bij hun jubileum. Behalve een spectaculair evenement voor zo’n 500 relaties lanceerden ze ook een website die een beeld schetst van hoe Nederland er over 100 jaar uit kan zien. Het initiatief kreeg een fraaie follow-up in Den Haag; resultaten van de sessie vonden hun weerslag in de discussie rond de Nationale Omgevingsvisie die momenteel wordt voorbereid door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Geschreven voor de nieuwsbrief van de Van Nelle Fabriek door
Ton van der Vliet in opdracht van Team van Maanen